Activiteiten/Agenda

18-04-2024
18-04-2024
Jaarvergadering van de vereniing
Deze jaarlijkse vergadering is uitsluitend toegankelijk voor leden.   Meer
23-05-2024
23-05-2024
Lezing "Eureka! Innovaties in de Mijnstreek"
Lezing door Martin van der Weerden. De komst van de spoorlijnen en de steenkoolmijnen omstreeks 1900 betekenden voor Heerlen, Hoensbroek, Kerkrade, Schaesberg en Brunssum (de Oude Mijnstreek) het begin van een...   Meer
15-06-2024
15-06-2024
Archeologiedag
Aandacht voor archeologie en boekenmarkt   Meer
22-06-2024
22-06-2024
Excursie naar Jülich
Rondleiding met bezoek aan de citadel. Nadere info volgt nog.   Meer
14-09-2024
14-09-2024
Monumentendag in MFC An de Voeëgelsjtang
Monumentendag met boekenmakrt   Meer
22-09-2024
22-09-2024
80 jaar bevrijding Landgraaf
Deelname aan activiteit georganiseerd door de Stichting Veteranen Landgraaf   Meer
27-09-2024
27-09-2024
Ledenavond met presentatie Jaarboek 2024
Alleen voor leden.   Meer

Download hier onze jaarplanning 2024

31-07-2022

Wat sjteet doa? Ós sjproak in Landgraaf. UITVERKOCHT

“Wat sjteet doa?”
Dat is de titel van een boek, dat op 4 november is verschenen. Als ondertitel is gekozen: ‘Ós sjproak in Landgraaf’, omdat het ‘Landgraafs’ als dialect niet bestaat. Al zijn de meeste woorden uit de verschillende woonkernen hetzelfde, toch zijn er ook duidelijk verschillen. Bedoelde kernen zijn Schaesberg, Nieuwenhagen, Waubach, Groenstraat en Rimburg.
Schrijver Jean Paulssen heeft getracht om er een overzicht van te geven.
Het boek bestaat uit 10 hoofdstukken, waarin de volgende onderdelen aan bod komen. Na het voorwoord volgt de wijze van aanpak, daarna een zeer uitgebreide woordenlijst, scheldnamen en gezegdes toegespitst op bepaalde onderdelen van het leven. Vervolgens komen bijnamen uit de 5 woonkernen aan bod, typische plaatsnamen in onze gemeente, een aantal kinderversjes en weerrijmpjes. Natuurlijk mag een stukje grammatica niet ontbreken met tot slot een leesstuk over ‘Handel en wandel in Brokkelze’. We hebben het dan over de 50’er jaren van de vorige eeuw. Het geheel is verfraaid met foto’s en mooie tekeningen van Ger Groeneveld.
Van zijn hand is links de tekening van ‘inne duvel’ of ‘inne duivel’, een plaatsgebonden woord.
Jo Gerards uit Nieuwenhagen voorzag de woordenlijst van de nodige afbeeldingen.
Voorbeelden zijn ‘repe’, ‘flietsj’ en ‘koetebremser’. ‘Repe’ deed men vroeger door rennend een afgedankt fietswiel te laten rollen. Een ‘flietsj’ was een katapult, waarmee men doelen met stenen bekogelde.

Met dat laatste van de drie vermelde woorden is natuurlijk een snor bedoeld, mooi weergegeven aan de rechterkant.
We kunnen nog mededelen, dat de uitgave mede mogelijk wordt gemaakt door de Heemkundevereniging en diverse Stichtingen.
Het doel van boek is om het dialect te promoten, het te blijven spreken, het te lezen en eventueel aan te zetten om zelf iets in ‘ós sjproak’ te schrijven.