Welkom op onze website

Welkom bij de Heemkundevereniging Landgraaf. De vereniging werd in 1982 opgericht onder naam: "Oudheidkundig en Cultuurhistorisch Genootschap Landgraaf OCGL". Later hebben we de naam aangepast naar makkelijkere aanduiding "Heemkunde Landgraaf".

De vereniging is gehuisvest in het MFC An de Voeëgelsjtang, An de Voeëgelsjtang 12, 6373 BJ Landgraaf (kern Nieuwenhagerheide).

"Heem" betekent erf of huis en haard. Het is dus de kennis van je eigen heem of regio. Voor de Heemkundevereniging Landgraaf betekent dat kennis over de gemeente Landgraaf en de voormalige gemeentes Nieuwenhagen, Schaesberg en Ubach over Worms.

Een volk dat zonder zijn eigen geschiedenis leeft,

is als een man die zijn schatten heeft verkocht.

Doel

Ons doel is het bevorderen van de studie in de streekgeschiedenis in het algemeen en de studie naar de sociale, culturele en historische aspecten van Landgraaf en zijn bewoners.

Een bijzonder doel is om aan de hand van genealogisch onderzoek de geschiedenis van bewoners in beeld te brengen en vast te leggen.

Om dit te bereiken ondernemen wij een aantal activiteiten:

a. het beheren van een studiezaal met een bibliotheek en archief met meer dan 24.000 titels;

b. het organiseren van gratis lezingen en excursies voor leden;

c. het periodiek uitgeven van ons heemkundig tijdschrift "Het Bulletin" en het elk jaar uitgeven van een jaarboek en een themaboek.

Het Bulletin is voor onze leden gratis. Het lidmaatschap van de vereniging inclusief  het gebruik van de bibliotheek en archief is € 25,00 per jaar. Een gezinslidmaatschap kost € 28,00.

Kinderen en studenten kunnen voor schoolprojecten gratis gebruik maken van de bibliotheek.

Iedereen mag één keer een gratis bezoek brengen aan de bibliotheek en dan ook onderzoek doen.

Wat kunt u hier vinden?

Op onze website staat niet alleen informatie over alle aspecten van onze vereniging, maar ook veel wetenswaardigheden en informatie over het verleden van Landgraaf en zijn bewoners. Een aantal bestanden zijn te downloaden.

Een korte presentatie over heemkundevereniging Landgraaf

Openstelling:

Elke woensdag en zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur.

Kijk in Kroniek Landgraaf onder archeologie voor onze gedocumenteerde inventarissen.

Onder collectie studiezaal hebben we een nieuwe zoekwijzer voor de inventaris toegevoegd als te downladen bestand.

Kijk op "over ons" onder ANBI voor de agenda, het  verslag van de ledenvergadering 2023 en het jaarverslag 2023. Het pdf is direct te downloaden. Financiële stukken worden na de vergadering toegevoegd.

Website bijgewerkt: 12 maart  2024