Publicaties en boekenverkoop.

Interne publicaties.

In veertig jaar tijd zijn onder auspiciën van onze vereniging heel wat publicaties en boeken verschenen. Nieuwsgierig naar wat wij gedaan hebben? Helaas is natuurlijk niet meer elk boek te koop.

Download hier het overzicht van veertig jaar publicaties.

Het Bulletin

Leden en relaties ontvangen elk kwartaal ons verenigingsblad "Het Bulletin". In het blad staan niet alleen verenigingsmededelingen maar ook kortere of langere inhoudelijke verhalen uit de geschiedenis van Landgraaf en omgeving. Afhankelijk van hun keuze ontvangen de leden het blad gedrukt of digitaal. De digitale versie is in kleur. Een aantal oudere jaargangen van ons Bulletin zijn te vinden onder "downloads". Op de link hieronder kun je zien welke artikelen verschenen zijn.

index Bulletin tot en met 2023-2

Nieuwsflitsen zijn uitsluitend voor leden en worden per email verzonden aan onze leden.

Boeken

Bijna elk jaar publiceert de vereniging 2 boeken. Deze boeken zijn bij de vereniging te koop of bij:

• Boekhandel Funcken, Hoofdstraat, Schaesberg
  • Boekhandel Bruna, WC Op de Kamp, Landgraaf
  • Kapsalon Smeets, Pastoor Scheepersstraat, Waubach

De ledenkorting is uitsluitend van toepassing bij het kopen aan onze balie.

Jaarboek

In 1985 verscheen het eerste jaarboek van onze vereniging. Een bewerkte en gemoderniseerde editie is hieronder te downloaden.  Daarna is vrijwel elk jaar een nieuw jaarboek uitgegeven. Soms moest gekozen worden om een jaartje over te slaan of een boek voor twee jaar samen te stellen. Het boek heeft altijd een grote variëteit aan artikelen en foto's. Sinds enkele jaren verschijnt het boek in kleur. De redactie probeert over elke kern van Landgraaf een verhaal op te nemen. Dit kunnen bijvoorbeeld onderzoeksresultaten zijn van onze leden. Het boek wordt geschreven door een jaarlijks wisselend team van leden. Meestal telt het boek 208 pagina's. Op de link hieronder kun je zien welke artikelen er in onze jaarboeken verschenen zijn.

Index jaarboeken tot en met 2022

Jaarboek 1985 om te downloaden

Serie "Kijk op Landgraaf"

In deze serie worden met name de themaboeken opgenomen die elk jaar bij Monumentendag verschijnen. De redactie bestaat uit eigen leden die tevens zorgen voor de voorbereiding van Monumentendag.

In deze serie worden ook andere, soms kleinere, uitgaven opgenomen.

2019 "75 jaar Bevrijding" en "Vrij maar niet veilig"

2020 De Wederopbouw naar 5 jaar bezetting

2021 125 jaar spoorlijn Sittard-Herzogenrath

2022 Straatnamenboek voor Landgraaf 2022. Dit boek vervangt het eerste Straatnamenboek dat vereniging in 1997 uitgaf. Het boek is bijgewerkt tot 1 januari 2022.

2023 Handel en Wandel. Gelegen aan een eeuwenoude hoofdweg passeerden niet alleen veel handelaren maar trokken ook veel inwoners van Schaesberg, Nieuwenhagen en Ubach over Worms met hun handel tot ver over de grenzen. Grote internationale bedrijven kwamen voort uit die plaatselijke handelaren. De schrijvers laten ons kennismaken met veel aspecten van de handel toen en nu.

Serie "Ken Landgraaf".

In deze serie zijn bijvoorbeeld de fotoboeken opgenomen die regelmatig worden samengesteld door leden van de vereniging. Deze boeken gaan altijd over een bepaalde kern van Landgraaf.

Hamers genealogie

Nadat de genealogische Hamersvereniging in 2010 werd opgeheven, heeft deze vereniging de restvoorraad van haar boeken aan onze vereniging overgedragen. Dit betekent, dat deze uitsluitend bij ons kunnen worden gekocht. Het archief is niet aan ons overgedragen.

Welke boeken zijn er nog te koop?

Alle nog bij ons aan de balie in verkoop zijnde boeken, zijn opgenomen in een lijst die hier te downloaden is. Klik op de link hierna. Aan de balie kunt u zowel contant als met pin betalen.

Uitgaven Heemkundevereniging nog te koop november  2023

Jaarboek 2022 nog te koop.

Meer weten over de straatnamen in Landgraaf? Het Straatnamenboek voor Landgraaf is nog te koop VOOR € 9,95 per stuk.

JAARBOEK 2023 IS TE KOOP VOOR € 18,50 VOOR NIET-LEDEN.

Wanneer je meer wil weten over de geschiedenis van het huidige Landgraaf in de loop der eeuwen moet je zeker onze jaarboeken lezen.

De ledenprijs is € 13,50!!!

Kijk Landgraaf. Een heel fraai fotoboek met harde kaft. In 128 pagina's komen 40 jaar gemeente Landgraaf voorbij. Aan dit boek heeft onze vereniging en met name onze voorzitter meegewerkt.

Het boek is uiteraard ook bij ons te koop voor € 17,50.